Πειραματικό Λύκειο Πανεπιστημίου Κρήτης: Σκέφτομαι παγκόσμια, για να δράσω τοπικά για την πόλη που ονειρεύομαι

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ ΤΟΥ CIVITAS DESTINATIONS

Η πρόκληση που δημιουργείται στον 21ο αιώνα από τα περιβαλλοντικά προβλήματα στις αστικές περιοχές, στις οποίες σήμερα ζει το 75% περίπου των πολιτών του πλανήτη, αξιώνει μια συνολική προσέγγιση σε διεθνές, εθνικό και τοπικό επίπεδο και μια οπτική που δε θα διαχωρίζει την πόλη και τα προβλήματά της από το φυσικό περιβάλλον που βρίσκεται έξω από τα όριά της. Η δράση, όμως, ξεκινά από το τοπικό επίπεδο, από τους κατοίκους της πόλης και την ανάληψη ευθύνης για την ισόρροπη επιδίωξη όλων των ανθρώπινων αξιών σε αρμονία με τη φύση, η οποία πρέπει να είναι ικανή να εξυπηρετήσει και τις ανάγκες των μελλοντικών γενεών.

Γι’ αυτό πρόκληση για την εκπαίδευση συνιστά η ευαισθητοποίηση των μαθητών στα τοπικά περιβαλλοντικά και κοινωνικά προβλήματα και η προετοιμασία τους για την ιδιότητα του πολίτη. Του πολίτη που θα συνεργάζεται αναγνωρίζοντας τις αλληλεπιδράσεις των ανθρώπινων δραστηριοτήτων με τη φύση αλλά και τις αλληλεξαρτήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο.

Το περιβαλλοντικό πρόγραμμα ΄΄My city tour΄΄ που εκπονείται από τους μαθητές των τμημάτων Α1 και Α3 του Πειραματικού Λυκείου Πανεπιστημίου Κρήτης – και εντάσσεται Εθνικό Θεματικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Βιώσιμη Πόλη: η πόλη ως πεδίο εκπαίδευσης για την αειφορία» που συντονίζεται από το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ελευθερίου Κορδελιού & Βερτίσκου-, κινείται προς αυτή την κατεύθυνση. Την προώθηση της συνεργασίας για πρωτοβουλίες βιωσιμότητας που θα έχουν τοπικά κίνητρα και κατευθύνσεις, αλλά δε θα αγνοούν το ευρύτερο πλαίσιο εντός του οποίου υπάρχουν. Επικεντρώνεται στη βιώσιμη αστική κινητικότητα, ως παράγοντα που βελτιώνει την ποιότητα ζωής μέσα στην πόλη, και τις συμμετοχικές διαδικασίες που επιδιώκουν μέσα από μικρές δράσεις την αλλαγή νοοτροπίας και την ανάπτυξη ενός αστικού περιβαλλοντικού πολιτισμού. Στόχος είναι οι μαθητές να ενημερωθούν καταρχάς για τις πρωτοβουλίες και ενέργειες που έχουν τεθεί σε εφαρμογή και υποστηρίζουν τη περιβαλλοντική ταυτότητα της πόλης.

Στο πλαίσιο αυτό οι μαθητές της ομάδας μαζί με τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς, Ειρήνη Βογιατζή και Αντώνη Χαλκεύς, πραγματοποίησαν διδακτική επίσκεψη, η οποία  είχε προγραμματισθεί μετά από συνεργασία με το τμήμα προγραμματισμού και την ομάδα CIVITAS DESTINATIONS, στην αίθουσα Νεότητας του Κέντρου Κοινωνικής Μέριμνας την Τρίτη 4 Φεβρουαρίου 2019. Στη συνάντηση παρευρίσκονταν ο Δήμαρχος κ. Μαρινάκης και ο πρόεδρος του Δ.Σ. και υπεύθυνος του προγράμματος κ. Παπαδουράκης Τάσος. Ο κ. Μυριοκεφαλιτάκης Βασίλης από το τμήμα προγραμματισμού και η κ. Κυριακοπούλου Ναταλία από την ομάδα του CIVITAS DESTINATIONS,  στο οποίο συμμετέχει ο Δήμος Ρεθύμνου μαζί με το Πολυτεχνείο Κρήτης, ως μοναδικοί εταίροι από τη χώρα μας, παρουσίασαν το όραμα του Δήμου Ρεθύμνου να γίνει πρότυπο σε θέματα βιώσιμης ανάπτυξης, τον τρόπο που το υλοποιεί στο πλαίσιο ολοκληρωμένων πολιτικών, όπως οι πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής ένωσης και τους βασικούς πυλώνες και άξονες των δράσεων.

Οι προβληματισμοί που δημιουργήθηκαν από τη διαφωτιστική παρουσίαση έγιναν το αντικείμενο ουσιώδους διαλόγου των μαθητών με τον Δήμαρχο, κ. Μαρινάκη, ο οποίος, για περισσότερο από μία ώρα, μοιράστηκε με τους μαθητές τη σημασία της συμμετοχής του Δήμου στα Ευρωπαϊκά προγράμματα όσον αφορά στη βιώσιμη ανάπτυξη, συμμερίστηκε τους προβληματισμούς τους, άκουσε με προσοχή τις σκέψεις και τις απόψεις τους και τους ενθάρρυνε τόσο για κατάθεση προτάσεων όσο και για ανάληψη δράσεων, που θα αλλάξουν νοοτροπίες και συμπεριφορές και θα ευαισθητοποιήσουν στα τοπικά περιβαλλοντικά και κοινωνικά προβλήματα.

Η προτροπή ΄΄Be a part of the solution/not part of the pollution΄΄ (γίνε μέρος της λύσης, όχι μέρος της ρύπανσης) με την οποία έκλεισε η συνάντηση-συνεργασία αποτελεί και τον δεύτερο στόχο του προγράμματος μας και επιβεβαίωσε ότι οι πρωτοβουλίες από όλους μας, ως ενεργών πολιτών, σε επίπεδο πόλης μπορούν να αποτελούν μέρος της επίλυσης παγκόσμιων ζητημάτων βιωσιμότητας. Λειτουργώντας αθροιστικά οι μικρές πράξεις σιγά-σιγά, σαν το φαινόμενο της πεταλούδας, έχουν σημαντικές επιπτώσεις σε ένα πολυδιάστατο πρόβλημα, όπως αυτό των περιβαλλοντικών προβλημάτων. Αυτό κάνει και την  απάντηση στο ερώτημα “πώς μπορεί κάποιος να λύσει ένα παγκόσμιο πρόβλημα κάνοντας κάτι στη γειτονιά του;” αυτονόητη.